Čítať záber
Pamätáte si, ako vás v škole učili čítať, písať, počítať? Áno? A ako pozerať filmy? Že nie?
Pohyblivé obrazy nás obklopujú už od útleho detstva, preto sa nám môže zdať, že ich „čítanie“ je naša vrodená predispozícia. No aj oni majú svoje pravidlá, svoju abecedu, svoju reč, vďaka, čomu im dokážeme rozumieť.
Filmy, videá, reklamné spoty, a podobne, sa skladajú z určitého počtu záberov. Tie sú úložiskom informácií a významov, ktoré predávame divákovi. Jeden záber môže niesť viacero významov súčasne. Ide o otázku kreatívnej voľby. Napríklad voľby veľkosti záberu a aranžmánu predkamerovej reality, teda statických, či pohyblivých objektov v určitom priestore. Nástrojov ako s týmto aranžmánom pracovať, ako viesť pozornosť diváka, je viacero. Podstatnú úlohu tu hrá svetlo, pohyb hercov, či kamery.
Ak do tvorby aranžmánu zapojíte aj šikovného/nú scenografa/ku, kvalita vášho videa môže výrazne narásť.