Audiovizuálne

Audiovizuálne štúdio koláž

Rozhovory s filmovými a televíznymi tvorcami

O remesle, tvorivých prístupoch a kreatívnych výzvach.


  • Môže zvukár ovplyvniť herecký výkon? A čo tak výkon Angeliny Jolie?
  • Prečo je filmová réžia dobrá na kondičku?
  • Aké tromfy má kameraman v rukáve, ak chce poraziť čas a rozpočet?
  • Ako vie Mickey Mouse zavariť dabingovej režisérke?
  • A čo majú barla a ťaví hrb spoločné s herectvom?

Aj na tieto otázky sme našli odpoveď v epizódach, ktoré nájdete na stránke nižšie.

Nič nie je čiernobiele

Povedala Táňa Pauhofová v našom čiernobielom podcaste.


Paradox, ktorý definuje Audiovizuálne ako tzv. Schrödingerov videopodcast. Sme čiernobiely a pestrý zároveň, čoho dôkazom sú:

  • Hostia z rôznych profesií audiovízie – zvukár, režisér, kameraman, scenárista, dabingová režisérka, herečka.
  • Témy zo sveta filmu z perspektívy viacerých remesiel.
  • Hravé intrá, ktoré testujú hranice štúdia.
  • Teasery na nové epizódy v podobe reelsiek s „minútkou“ otázok.

Moderujú filmári Michal Pusztay a Pavol Čižmár.

 

Epizódy

O čom je podcast?

Je filmový zvuk v tieni obrazu? Má zvukár, čo povedať k scenáru? Môže zvukár ovplyvniť hereckú interpretáciu? A ako náš hosť pomohol Angeline Jolie stvárniť opernú speváčku Mariu Callas?

V pilotnej časti Audiovizuálne sme si do štúdia pozvali zvukára Viktora Krivosudského zo SOHOM SOUND.

Napriek tomu, že patrí k mladej generácií slovenských zvukárov, v jeho portfóliu nájdete celovečerné filmy ako Čiara, Amnestie, Obeť, či Invalid a tiež spolupráce s veľkými zahraničnými produkciami.

Remeslu sa učil okrem iných aj od zvukárov ako Christopher Newman (Krstný otec, Exorcista, Amadeus) a Doug Hemphill (Sherlock Holmes, Duna).

Sám svoje skúsenosti odovzdáva študentom ako pedagóg na vysokej škole a organizuje workshopy so zahraničnými zvukármi, čím obohacuje domácu scénu o najnovšie svetové trendy.

My sme sa s Viktorom rozprávali o zvukárskej profesií v rámci celého procesu tvorby, od scenára až po distribúciu, o jeho zvukárskych vzoroch a o filmoch, ktoré ho formovali.

O čom je podcast?

Prečo režisér, ktorý nakrúca viac ako 40 rokov, pomenuje svoju produkčnú spoločnosť Titanic? Ako sa dostal Hamlet do rómskej osady? Je dobre premýšľať pri písaní scenára ako divák? A čo sa stane, ak do filmu obsadíte hercov, ktorí sa v skutočnom živote príliš nemusia? Prečo je prospešné občas vpísať do scenára aj niečo, čo sa nedá natočiť?

Aj na tieto otázky nájdete odpovede v prvej časti rozhovoru s režisérom a profesorom Martinom Šulíkom.

Dve dekády po revolúcii bol najvýraznejším slovenským filmovým tvorcom a v tomto období natočil filmy ako Neha, Všetko čo mám rád, Českým levom ocenená Záhrada, Orbis Pictus, Krajinka, či Slnečný štát. V poslednom desaťročí to boli filmy Cigán, Tlmočník, Muž so zajačími ušami a Kôň.

Rozsiahla je aj jeho dokumentárna tvorba, v ktorej mapuje životy iných umelcov. Stojí za rozsiahlym dokumentárnym cyklom Zlatá šedesáta o tvorcoch československej novej vlny, štylizovaným spracovaním denníkov scenáristu Pavla Juráčka s názvom Klíč k určovaní trpaslíku a viacerými dokumentárnymi portrétmi ako napríklad Emília o herečke Emílii Vášáryovej, či mímovi Milanovi Sládekovi.

Viac ako tri dekády pôsobí ako vysokoškolský pedagóg na katedre réžií Filmovej a televíznej fakulte VŠMU.

Odkazy spomenuté v epizóde: Francis Coppola’s Notebook on ‚The Godfather‘: https://youtu.be/awce_j2myQw?si=5MSMXxuEl7wBW2eo

____________________________
Filmársky slovník:

Dotočná – oslava ukončenia natáčania

Videopodcast Audiovizuálne moderujú Pavol Čižmár a Michal Pusztay

Autorom projektu je SHAPE Production s.r.o.

O čom je podcast?

Čo má spoločné Martin Šulík a Quentin Tarantino? Potrebuje režisér dôsledne poznať filmovú technológiu? Čo zachránilo slovenský film? K Dokáže vytvoriť štýl filmu aj narábanie s koňom v panelákovom byte? Ako sa Martin Šulík vysporiadava s rôznorodosťou reakcií na jeho filmy?

Aj na tieto otázky nájdete odpovede v druhej časti rozhovoru s režisérom a profesorom Martinom Šulíkom.

Dve dekády po revolúcii bol najvýraznejším slovenským filmovým tvorcom a v tomto období natočil filmy ako Neha, Všetko čo mám rád, Záhrada, Orbis Pictus, Krajinka, či Slnečný štát. V poslednom desaťročí to boli filmy Cigán, Tlmočník, Muž so zajačími ušami a Kôň.

Rozsiahla je aj jeho dokumentárna tvorba, v ktorej mapuje životy iných umelcov. Stojí za rozsiahlym dokumentárnym cyklom Zlatá šedesáta o tvorcoch československej novej vlny, štylizovaným spracovaním denníkov scenáristu Pavla Juráčka s názvom Klíč k určovaní trpaslíku a viacerými dokumentárnymi portrétmi ako napríklad Emília o herečke Emílii Vášáryovej, či mímovi Milanovi Sládekovi.

Viac ako tri dekády pôsobí ako vysokoškolský pedagóg na katedre réžií Filmovej a televíznej fakulte VŠMU.

__________________________________
Filmársky slovník:
Postprodukcia- Fáza práce na filme po natáčaní(strih obrazu a zvuku, efekty, farbenie obrazu)
AVID, DaVinci resolve- strihové programy
Švenk- pohyb kamery bez jazdy, pohyb kamery akoby len cez hlavu statívu.

Videopodcast Audiovizuálne moderujú Pavol Čižmár a Michal Pusztay.
Autorom projektu je SHAPE Production s.r.o.

O čom je podcast?

Čo dodá záberu tzv. „filmovosť“ ? Kto a čo ju pomáha kameramanovi dosiahnuť? Čím kompenzuje kameraman nedostatok času na natáčanie? Aký je rozdiel medzi natáčaním filmu a televízneho seriálu? A  kde všade kameraman berie inšpiráciu?

Na tieto otázky hľadáme odpoveď s kameramanom Nickom Kollárom, ktorý vytvoril vizualitu pre viaceré televízne seriály, reklamy a hudobné videoklipy.

Nick sa nikdy nepýta, čo môže urobiť film preňho, ale čo môže Nick urobiť pre film! A preto sa jeho práca vyznačuje rôznorodými prístupmi, ktoré reagujú na potreby daných projektov. Jeho tvorivý prístup sa vyznačuje snahou preniesť vizualitu celovečerných filmov aj do televíznej produkcie. Má na svedomí výrazný vizuálny štýl komédie Láska horí prenáša a je podpísaný pod seriálmi ako Kriminálka Kraj, Špecialisti a Dáma a Král.

Videopodcast Audiovizuálne moderujú Pavol Čižmár a Michal Pusztay.

Autorom projektu je SHAPE Production s.r.o.

O čom je podcast?

Ako sa píše príbeh s antihrdinom a prečo s ním dokážeme sympatizovať? Čo sa dá naučiť o scenáristike zo seriálu Breaking Bad? A čo z počítačového programu? Čo robí príbeh uveriteľným? A prečo nie je dobre zatajovať motiváciu postáv?

Scenárista Miro Šifra je predovšetkým známy ako autor príbehov s kriminálnou zápletkou, no jeho tvorba je tématicky a žánrovo pestrá. Stojí za úspešnými seriálmi Rédl, Zrádci, To se vysvětlí, soudruzi. Adaptoval knihu Dominika Dána Červený kapitán a je autorom scenára k oceňovanému filmu Úsvit a pripravovaných projektov o Mikulášovi Černákovi a o vražde novinára Jána Kuciaka. Rád buduje príbeh pomocou overených scenáristických štruktúr, aby ich potom v rámci hry s divákom mohol porušovať. Jeho písaniu predchádza poctivý rešerš danej témy, aby spravil svoje príbehy uveriteľnými a naplnil ich jedinečnými detailmi.

Videopodcast Audiovizuálne moderujú Pavol Čižmár a Michal Pusztay.

Autorom projektu je SHAPE Production s.r.o.

O čom je podcast?

Čo je dabing za fenomén? Ako sa vyberá herec na dabingovú úlohu? Môže sa v dabingu kreatívne dotvárať originál? Schvaľujú dabing aj pôvodný tvorcovia diela? Ako vznikli prezývky v úvode Priateľov? Čo vyčítal Jaro Filip dabingu?

Štefánia Gorduličová má za sebou viac ako 40-ročnú kariéru dabingovej režisérky. Každoročne režírovala cez 100 filmov či seriálov, z ktorých môžeme vypichnúť kultový seriál Priatelia, Tie roky sedemdesiate či Fargo a z celovečerných filmov- Bláznivá strela, Otec v sukni. Preferuje, aby bol dabing, čo najvernejší pôvodnému dielu, avšak skôr ako formálnu podobnosť hlasov hľadá podobnosť vo význame. Najpodstatnejšie na dabingovej réžií je podľa nej dokonale poznať hercov, k čomu najviac poslúži divadlo.

Videopodcast Audiovizuálne moderujú Pavol Čižmár a Michal Pusztay.
Autorom projektu je SHAPE Production s.r.o.

O čom je podcast?

Ako sa herec dostáva do postavy? Prečo herec Daniel Day-Lewis začal vídavať svojho mrtvého otca? Aký je rozdiel medzi zahraničnou a lokálnou produkciou? Ako veľmi dokáže kostým dotvoriť herecký výkon? Ako súvisia barle a hrby s kvalitou hereckej práce? Je realisticke stvárnenie postavy automaticky pravdivé?

Herecká kariéra Táni Pauhofovej siaha ešte do detských čias, kedy ako 10-ročná účinkovala v televíznom seriály Škriatok. Pod prísnejšou výchovou rodičov však rozmýšľala skôr o práci súdnej lekárky či plastickej chirurgičky. Avšak cez rozhlas a dabing sa dostala k divadlu, filmu a dnes je jednou z najobsadzovanejších herečiek. Jej bohatú kariéru tvoria tituly rôznorodých žánrov – rozprávky, historické filmy, romantické komédie, či drámy. Za všetky spomeňme napríklad filmy Vlny, Všetko alebo nič, Toman, Lída Baarová, seriály Bez vedomia, Mária Terézia, Terapia, či miniséria Horiaci ker. Je typ herečky, ktorá potrebuje vnútorne prežívať postavu, čo stojí mnoho fyzických aj mentálnych síl. Preto dáva veľký dôraz na dôkladnú prípravu a aj psychohygienu.

Videopodcast Audiovizuálne moderujú Pavol Čižmár a Michal Pusztay. Autorom projektu je SHAPE Production s.r.o.